Vänster vs. Höger

Jag har konstaterat att mycket ska man kunna för tillfället för att få tillgång till ännu mer kunskap som kommer gå förlorad. Som skrivet läser jag Svenska B på Komvux och höll nästan på att få ett svimningsanfall när jag konstaterade att hela kursen ska man gå igenom på fem veckor om man studerar på helfart. Alltså det enda du lär dig då är ett uns av allt. Och snabb inlärning för mig betyder lika lätt att glömma. Frågan blir då varför ska jag då läsa då jag förmodligen inom ett år inte kommer ihåg mer än att jag möjligen läst ngt om någon Dante och kanske de var några fler. Att skolan är uppbyggd och undervisar utifrån Vänster hjärnhalvas matematisk/logiska delar är helt klart, men jag som lever i höger hjärnhalva: Bild, musik, konst, här och nu, blir det lite konflikter.
Ja ja men är det då konstigt att elever löper amok, då mening och logik saknas eller glöms bort. Tänker på högstadiet då en av mina klasskamrater frågade läraren om varför vi skulle kunna 2 grads ekvationer och läraren svarade. Jo men ”Pelle” då kommer du förstå 3:e grads ekvationer bättre senare på gymnasiet. Jag förstår varför han reste sig upp gick ut till Aulan och tog ett parti biljard. Allt medan han försökte förstå varför han ens var inom skolans väggar. Själv följde jag med honom med funderingen: Vem ska han annars spela med ;-) Den som jag kallar Pelle, han är någon form av doktor idag. Och jag tror inte det är inom fysik, men tjänar nog bra och trivs nog med livet i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0